fredag 5 april 2013

Underbara Pelargon

Häromdan fick jag en helt underbart fin mårbacka pelargon av min svärmor. Verkligen en av mina favorit blommor , skulle kunna ha många sådana. Fick även en gammal medicin flaska som hon mena jag kunde ha som vattenkanna. Fast just nu hade jag önskat där var någon dundermedicin från förr, för än har inte min förkylning gett med sig. Pelargon finns ju i så många färg och varianter att man tröttnar ju inte på dem. Här kan jag tipsa om några fina ställen som är väl värda ett besök.
Flädergården & Pelargonhuset, här finns det mellan 600-700 olika sorters pelargonior att beskåda. Här har du möjlighet att se både traditionella och mycket ovanliga sorter. Finns många varianter; dvärgar, miniatyrer, stjärnor och regaler.
Finns också en Kaffestuga och Gårdsbutik
Adress: www.fladergarden.se

Sen har vi Lydia som har en butik på landet i Skåne där hon säljer pelargon sticklingar.
Adress: www.tradgardsdrommar.net

Man kan tillochmed baka med pelargon, så här kommer ett recept.

Pelargon och morotskaka ca 10 bit
3 1/2 dl strösocker
3 stora ägg
4 dl fint rivna morötter
2 1/2 dl solrosolja
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk nyriven muskot
3 tsk kanel
1 dl hackad mandel
1/2 dl finhackade blad av doft-pelargon

TOPPING
200g Milda Culinesse
200g Philadelphia ost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Saft och skal av en citron
1/2 dl hackade doftpelargon blad.

Vispa ägg och socker, tillsätt morötter och olja.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Tillsätt mandel och pelargon.
Häll i smord och bröad form ca 23 cm diameter.
Grädda i 200 grader i ca 45 min, täck kakan med folie efter halva tiden så bränns inte kanter.
Låt kakan svalna.
Vispa alla ingredienser till toppingen luftigt och bre över den svala kakan.
Dekorera med blommor och blad från doftpelargon .

Så här planterar du en stickling:
1. Skär av ett skott
2. Rensa bort knoppar
3. Plantera i såjord och håll lätt fuktig.









0 kommentarer:

Skicka en kommentar