lördag 14 december 2013

Granen

Granen står så grön och grann i stugan...........lalalallalalalllaa

Nu har vi flyttat in granen och klätt den så fint, jag vet att många tycker detta är alldeles för tidigt, men det är ju faktiskt bara 10 dagar kvar till julafton, alltså bara drygt en vecka och jag sitter hellre i soffan några dagar innan jul och njuter av julejusen och doften av barr. Emil var också mycket förtjust i den. Jag tycker granen ska nå upp till taket, nu bor vi då i ett gammalt stationshus så det är ganska högt här, ute i skogen valde jag själv granen, men även om T såga av den både uppe och nere så blev den på nåt vis ändå för hög, det är verkligen inte lätt att uppskatta när man står mitt i skogen.

Lite fakta om granar;

Granen flyttar inomhus på 1400-talet.

De dekorerades ofta med konfekt och frukt, framförallt äpplen som skulle tynga ner grenarna och hålla ljusen rakare.

Seden med att klä hemmet med levande träd och kvistar är dock mycket gammal och tjänade till att skydda hemmet mot alla sorters onda makter och väsen.

Det finns lite olika varianter på granar, Blågran, Kungsgran, Silvergran, Rödgran

Vi valde Rödgran som har en härlig doft av barr och klåda.

( I Sverige stjäls var 5:e gran enligt Wikipedia )

0 kommentarer:

Skicka en kommentar